بررسی ظرفیت‌های بافت فرسوده منطقه ستارخان

اهمیت و ضرورت رعایت قوانین ملک در ساخت‌وساز صادقیه

در فرآیند توسعه شهری، یکی از چالش‌برانگیزترین و در عین حال حیاتی‌ترین ملاحظات حقوقی و فنی، موضوع عقب‌نشینی ملک در چارچوب ضوابط شهرداری است. عقب‌نشینی به معنای حذف یا تخریب بخشی از عرصه یک ملک است که در مسیر معابر شهری قرار گرفته و بر اساس طرح تفصیلی، باید در اختیار فضاهای عمومی و گذرگاه‌ها قرار گیرد. این موضوع، به ویژه در مناطق پر تراکم و دارای بافت نیمه‌قدیمی مانند صادقیه تهران، از اهمیت دوچندانی برخوردار است؛ چرا که اغلب املاک منطقه صادقیه در محدوده طرح‌های اصلاحی قرار دارند و رعایت برهای اصلاحی از سوی مالکان الزامی است. عقب‌نشینی، در واقع بخشی از الزامات قانونی برای بهسازی محیط شهری و تأمین زیرساخت‌های لازم در راستای توسعه متوازن شهرهاست.

شهرداری‌ها در اجرای طرح‌های جامع و تفصیلی شهر، مسئول شناسایی و اعمال اصلاحات در عرض معابر هستند و ملزم‌اند حداقل‌های تعریف‌شده برای عرض گذرها را رعایت نمایند. در این راستا، زمانی‌که ملکی در مسیر اصلاحی معبر قرار گیرد، مالک موظف است در زمان نوسازی، بر اساس نقشه‌های مصوب و بر اصلاحی تعیین‌شده، اقدام به عقب‌نشینی ملک خود نماید. این فرآیند، گرچه ممکن است از دید مالک زیان‌بار تلقی شود، اما از منظر مدیریت شهری و حقوق عامه، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است. طرح‌های تفصیلی به عنوان زیرمجموعه‌ای از طرح‌های جامع شهری، با دقت بسیار بالا، عرض گذرها، نحوه استفاده از اراضی، نوع کاربری‌ها و خطوط معبر را تعیین می‌کنند.

ضوابط شهرداری و فرآیند قانونی عقب‌نشینی در نوسازی املاک صادقیه

در منطقه صادقیه، به علت قرارگیری در مسیر شریانی غرب به شرق تهران و مجاورت با معابر پرتردد نظیر بزرگراه محمدعلی جناح، خیابان ستارخان و خیابان آیت‌الله کاشانی، اجرای طرح‌های توسعه‌ای و اصلاحی با جدیت دنبال می‌شود. این امر سبب شده بسیاری از املاک در خیابان‌های فرعی و اصلی این منطقه، در مسیر اصلاح عرض معبر قرار گیرند. بنابراین، پیش از اقدام به ساخت‌وساز یا حتی فروش ملک، مراجعه به شهرداری و دریافت نقشه وضع موجود و طرح تفصیلی پیشنهاد می‌شود. مطابق مقررات جاری، عقب‌نشینی در مواردی که ملک در حریم معبر واقع شده باشد، الزامی و غیرقابل اجتناب است. مالک، در زمان درخواست برای صدور پروانه ساخت، موظف به رعایت حریم معبر طبق خط قرمز ترسیمی در نقشه‌های تفصیلی خواهد بود.

در صورتی‌که این عقب‌نشینی صورت نگیرد و عملیات ساختمانی برخلاف پروانه یا بدون اخذ پروانه آغاز شود، شهرداری موظف است ضمن جلوگیری از ادامه فعالیت ساختمانی، موضوع را به کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری ارجاع دهد. کمیسیون ماده ۱۰۰ یکی از ابزارهای قانونی مدیریت شهری برای برخورد با تخلفات ساختمانی است. در این کمیسیون، موارد مربوط به عدم رعایت برهای اصلاحی و تجاوز به حریم معبر عمومی بررسی می‌شود و بسته به نوع و گستردگی تخلف، رأی به جریمه نقدی، توقف عملیات یا حتی قلع بنای ایجادشده صادر می‌گردد. باید توجه داشت که عدم تمکین به رأی کمیسیون، می‌تواند منجر به ورود مأموران شهرداری یا نیروی انتظامی برای توقف یا تخریب بخش غیرمجاز ساختمان گردد.

بررسی قوانین عقب‌نشینی ملک در ساخت‌وساز منطقه صادقیه تهران
بررسی قوانین عقب‌نشینی ملک در ساخت‌وساز منطقه صادقیه تهران

چالش‌ها و راهکارهای فنی عقب‌نشینی ملک در بافت مسکونی صادقیه

یکی از سوالات پرتکرار مالکان در منطقه صادقیه این است که آیا برای بخش عقب‌نشینی‌شده از ملک، غرامتی به مالک پرداخت می‌شود یا خیر؟ پاسخ روشن است: مطابق قوانین فعلی، عقب‌نشینی بخشی از تعهدات مالک نسبت به شهر است و به نوعی جبران آن از طریق پرداخت نقدی انجام نمی‌شود. زیرا عرصه عقب‌نشینی‌شده در حکم اموال عمومی بوده و برای استفاده همگانی شهروندان در نظر گرفته می‌شود. با این حال، در برخی شرایط خاص، شهرداری‌ها بسته‌های تشویقی چون افزایش تراکم، کاهش عوارض نوسازی یا تسهیل صدور مجوزها را در نظر می‌گیرند تا بخشی از این خسارت به‌طور غیرمستقیم جبران شود.

از منظر فنی، عقب‌نشینی تنها به کاهش مساحت عرصه ملک محدود نمی‌شود، بلکه می‌تواند در طراحی نقشه ساختمان، نحوه جانمایی پارکینگ، نمای بیرونی ساختمان و حتی محل قرارگیری تأسیسات تأثیرگذار باشد. به عنوان مثال، در مواردی که عمق ملک پس از عقب‌نشینی کاهش یابد، ممکن است امکان تأمین حداقل فضای لازم برای پارکینگ یا نورگیری مناسب از بین برود. بنابراین، لازم است طراحی ساختمان توسط کارشناسانی انجام شود که به صورت کامل به ضوابط طرح تفصیلی منطقه و خصوصیات محلی، مانند وضعیت معابر در صادقیه، اشراف دارند. بافت مسکونی صادقیه، ترکیبی از ساختمان‌های قدیمی، نوساز و مجتمع‌های آپارتمانی متوسط‌تا‌بزرگ است. بسیاری از خیابان‌های فرعی این منطقه، پیش از تصویب طرح‌های جامع، عرض محدودی داشته‌اند.

تأثیر عقب‌نشینی ملک بر توسعه شهری و حقوق مالکین در منطقه صادقیه

در اجرای طرح‌های جدید، شهرداری ملزم به افزایش عرض معبر و فراهم‌سازی زیرساخت‌های شهری مانند مسیرهای اضطراری، پیاده‌رو، دوچرخه‌رو و… شده است. تحقق این اهداف، بدون اجرای دقیق عقب‌نشینی در زمان نوسازی املاک ممکن نیست. شایان ذکر است که مالکین املاک واقع در طرح‌های اصلاحی، بهتر است پیش از اقدام به معامله یا ساخت، با یک مهندس مشاور رسمی دارای پروانه اشتغال از سازمان نظام مهندسی مشورت نمایند. این افراد می‌توانند با استعلام از شهرداری منطقه ۵ یا منطقه ۲ (وابسته به موقعیت دقیق ملک)، محدوده دقیق عقب‌نشینی، ابعاد بر اصلاحی و دیگر ضوابط را مشخص و در طراحی پروژه لحاظ کنند. عدم انجام این بررسی‌ها می‌تواند در آینده منجر به صدور آرای کمیسیون ماده ۱۰۰ و تحمیل هزینه‌های سنگین گردد.

از دیدگاه شهرسازی، رعایت عقب‌نشینی نه‌تنها ضامن ارتقای کیفیت زندگی شهروندان از طریق بهبود عبور و مرور شهری و افزایش ایمنی معابر است، بلکه موجب شکل‌گیری سیما و منظر شهری یکپارچه، زیبا و کارآمد خواهد شد. در صادقیه نیز که به دلیل دسترسی آسان به بزرگراه‌ها و ایستگاه‌های مترو از جمله صادقیه و طرشت، مقصد اول بسیاری از سرمایه‌گذاران ساختمانی است، رعایت این اصول، بیش از پیش ضروری می‌نماید. در پایان باید تأکید کرد که آگاهی از مقررات و رعایت کامل ضوابط ساخت‌وساز از جمله عقب‌نشینی ملک، نه‌تنها تضمین‌کننده حقوق قانونی مالک و بهره‌بردار است، بلکه از بروز اختلافات حقوقی، تخلفات ساختمانی و برخوردهای قهری شهرداری نیز جلوگیری می‌کند.

By admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *